Utstilling i Bærum Kunstforening høsten 2016

Lørdag 17. september åpnet Mai Chengs separatutstilling i Bærum Kunstforening. Her fikk vi se 25 nye oljemalerier i forskjellige formater:

 

Bærum Kunstforening

 

Uken før vernissasjen i Bærum, torsdag 8. september, holdt hun et foredrag om Feng-shui Kunst på et sted med usedvanlig god feng-shui, nemlig i Labrostua ved siden av Labrofossen, ca 5 kilometer sør for Kongsberg.

 

Her er et par omtaler av utstillingen og foredraget:


Asker- og Bærum Budstikk, 15. september 2016

 

Laagendalsposten 7. september 2016

Separatutstillinger i Oslo og Cannes høsten 2015:

Lørdag 7. november 2015 åpnet Mai Cheng en ny separatutstilling i Galerie Espen Artdenor, 1. Rue Hélène Vagliano, 06400 Cannes, like ved croisetten. Denne utstillingen sluttet 4. desember. For mer informasjon om galleriet, klikk på banneret nedenfor. Eller last ned invitasjonen ved å klikke her.

 

 

Galerie Art de Nor

 

Etter fire års arbeid kunne Mai Cheng endelig åpne sin separatutstilling i Rådhusgalleriet, Oslo Rådhus (inngang sjøsiden) med vernissasje lørdag 17 oktober. Utstillingen, som pågikk til 28. oktober, var en stor suksess med hundrevis av besøkende og 21 malerier solgt. Last ned invitasjonen her.

Art Palm Beach 2015:

Art Palm Beach Reseption Desk

 

Pashmin Art Gallery fra Hamburg presenterte Mai Chengs kunst på Art Palm Beach 2015. Denne messen, som pågikk fra 21. til 25. januar, regnes som den viktigste i Florida ved siden av Art Basel, Miami, og ble i år arrangert for 18. gang. På sin stand i sentrum av messen viste det tyske galleriet Mai Chengs arbeider fra 2014.

Shanghai Art Fair 2013:

Tusenvis av mennesker så Mai Chengs malerier på Shanghai Art Fair 2013. Da Kinas største og Asias mest kjente kunstmesse åpnet for 17. gang i november, var Mai Cheng representert av Pashmin Art Gallery fra Hamburg, Tyskland. Kinesisk presse - både aviser og fjernsyn - intervjuet henne i forbindelse med utstillingen. Se fotografiene ved å klikke på bildet nedenfor:

 

Shanghai Art Fair

 

Utstilling i 2011:

Frem til 20. november hadde Mai Cheng separatutstilling i Oslo Rådhus. Vi fikk se hele 52 arbeider, fremstilt med olje, akryl, skjellakk og metall på lerret. Denne gang var det ikke bare snakk om legeringer og slagmetall, men ekte gull i 22, 23 og 24 karat. Flesteparten av maleriene kom fra hennes atelier i Frankrike, men med tema fra hele verden og hele vår historie.

 

 

World Expo i Shanghai 2010:

Etter en henvendelse fra Innovasjon Norge var Mai Cheng med på å evaluere forslagene til norsk paviljong på EXPO 2010 i Shanghai. Fem forskjellige prosjekter deltok i konkurransen. "Det er en glede for meg å annonsere vinnerkonseptet!" uttalte Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad under en seremoni på Nasjonalmuseet for arkitektur. "Kunstneren Mai Cheng har uttalt om vinnerbidraget at overflaten på paviljongen danner bølger som innen feng-shui kalles ”dragens rygg”. Den gir assosiasjoner til vann i bevegelse. I Kina er dette et symbol på rikdom og harmoni. Feng-shui, som betyr ”vind og vann”, innebærer at man søker å få det man bygger til å passe inn i naturen. Dette er poenget med vinnerkonseptet; The Nature of Norway." - se video av talen.

 

Klikk for å åpne et høyoppløselig foto av Mai Cheng

 

Sagbladfabrikken i 2009:

Mai Chengs forrige utstilling i Norge, som fant sted i Hamar Sagbladfabrikk, stengte i slutten av februar 2009. Den ble omtalt i Hamar Arbeiderblad og Hamar Dagblad.

 

Flere av de bildene hun arbeidet med den gangen, hadde vannet som tema. Dermed tok hun opp en gammel tråd, for utstillingen "Vannets egenskaper", som hun viste i Paris i 1994 og i Oslo i 1996, inneholdt noen av de samme elementene.

 

Naturopplevelsen og den metafysiske søkingen som kjennetegnet arbeidet hennes på midten av 90-tallet, var imidlertid fortrengt av større klarhet og dybde. Komposisjoner som gjerne besto av stramme, geometrisk former, former som fremhevet det spontane og vakre i kalligrafien som preger overflaten på bildene.

 

Sagt om Mai Cheng i Kina:

 

”Kunstakademiet i Beijing var stengt under hele kulturrevolusjonen. I 1977, da akademiet ble gjenåpnet, var det 2000 som tok opptaksprøvene. Mai Cheng var en av disse, og hun var også en av de 20 som kom inn.

 

Hun og de 19 andre som tilhørte 'klassen av 77', er i dag blitt anerkjente kunstnere, ikke bare i Kina, men over hele verden. Mer enn halvparten av dem bor og arbeider i utlandet.


Mai Cheng valgte Norge og Frankrike, men hennes kunst er mer internasjonal enn som så. De ideer hun utforsker i maleriene sine – ideer som omhandler forholdet mellom tekst og bilde, symboler og arketyper, samt den kontinuerlige dialogen mellom fortid og fremtid – er ikke knyttet til et bestemt sted. Med utgangspunkt i flere forskjellige kulturer, forteller hun historier på et språk som er så estetisk at alle kan forstå det.


Den såkalte 'klassen av 77' representerte på mange måter et vendepunkt i kinesisk kunsthistorie: For første gang ble originalitet like viktig som dyktighet. Mange av de nye kunstnerne som sto frem på 80-tallet, gikk langt utenfor tradisjonene, og takket være dem er vi nå inne i en gullalder - ja, noen sier til og med at vi har fått en ny kulturrevolusjon i Kina. Men denne gang er den ekte.”


Wen Xue-Li, Beijing

Tidligere sagt om Mai Chengs utstilling i Oslo:

Dagbladets anmelder, Harald Flor, har skrevet om Mai Cheng at ”lange reiser til fjerne kulturelle kilder har gitt hybridens karakter til hennes maleri.

Den harmoniserte blandingen av elementer på utstillingen i Galleri Asur i Oslo befinner seg fjernt fra den slagkraftige miks man så på «Hot Pot»-manifestasjonen på Kunstnernes Hus i sommer. Mens kineserne på Huset kombinerte aktualiteter, søker Mai Cheng Zheng å sammenføye arketyper innenfor rammen av det urgamle utsagn «Alt flyter». Derfor fins den precolombianske Maya-kulturens maskeaktige magi i naboskap med kinesisk kalligrafi, og egyptisk-liknende hieroglyfer knytter an til de klassiske røde stemplene fra Kina.

Mai Cheng Zheng kan ikke bare kalligrafiens kunster, men kjenner også bildet bak skriften. Det er i overganger fra det visuelt gjenkjennelige hos bueskytteren i Zen-filosofien og andre orientalske tankeretninger til tegnet på samme figur hun først og fremst fascinerer et vestlig skolert øye. Det samme gjelder forvandlingen av bildet på den keiserlige ekvipasje til tegn for vogn og dynamisk kalligrafi – med en farge og en flukt på lerretsflaten som gir fjerne assosiasjoner til det skulpturelle mesterverket med den genialt flygende bronsehesten fra kinesisk fortid,” het det i Dagbladets anmeldelse.

 

Om utstillingen i New York:

 

”Det første som slår en ved Mai Cheng Zhengs siste utstilling i Noho Gallery i Soho, er den utsøkte balansen mellom umiddelbar samtid og en slags tidløs skjønnhet," mente kunstanmelderen Byron Coleman i Gallery & Studio. "Maleriene virker både funky og elegante på samme tid, og takket være hennes fragmenterte, figurative billedrikdom og graffitilignende skribling innenfor et overveiende abstrakt spekter, kan man også få assosiasjoner til en annen utbryter fra konvensjonenes tvangstrøye, nemlig avdøde Jean-Michel Basquiat. Mai Cheng Zheng bruker imidlertid disse virkemidlene på en mindre aggressiv, nesten betenksom maner, og søker på dette viset å oppnå balanse og harmoni i stedet for støy.”
  I flere av bildene fant Coleman ”en impuls mot noe praktfullt og ganske enestående som ikke først og fremst knytter Mai Cheng Zhengs malerier til den monokrome skriftkulturens mest livfulle gester, slik den har inspirert enkelte av de abstrakte ekspresjonistene, men snarere til det åttende århundres kinesiske gravmalerier, kjent for sine mineralholdige jordfarver og delikate linjer på taktile fresko-overflater. Samtidig kan bruken av ekte bladgull i kombinasjon med et vibrerende rødt og et glinsende svart gi oss en smak av Tang-dynastiets overdådige lakkarbeider.”

 

Om utstillingen i Paris:

 

”Cheng har utviklet et unikt visuelt vokabular som forener de mest vågale penselstrøk med arketypiske symboler fra begynnelsen og dybden av språket. Disse symbolene fremtrer ofte i kombinasjon med en kinesisk kalligrafi som varierer fra det knappe og formelle til det flyktige og eteriske. Hennes bruk av farver er like slående; ofte virker den både delikat og blendende på én gang. Andre ganger føles det som om kulden fra Norge har skyllet inn over paletten hennes. Men når disse linjene, skrifttegnene og farvene støter fysisk sammen, er det som å lytte til en mesterlig forteller,” skrev Roy Williamson om utstillingen i Espace Bateau Lavoir i Paris.

 "I noen av Chengs arbeider finner vi en uvanlig forvandling av det vertikale rommet som kjennetegner den klassiske, kinesiske kunsten. Denne behandlingen av billedflaten blir ofte understreket ved tilstedeværelsen av en enkel, loddrett linje med kalligrafi.
  En seksuell dynamikk er også til stede, som når en enslig svart linje senker seg gjennom et blått felt. Andre ganger snus dette på hodet – rytmen forsetter i en helt annen toneart, og vi blir minnet om at yin og yang bare er to aspekter ved vår natur.
  Forstyrrende, elementær, nedbrytende, imøtekommende, reflekterende og avslørende – alt dette er egenskaper ved vannet, og samtidig noe som kjennetegner de mesterlige fortellingene til Mai Cheng,” mente Roy Williamson.

 

Om utstillingen i Det kinesiske Nasjonalgalleriet i Beijing:

 

”Cheng Zheng er utdannet i Europa, og i mange av bildene hennes kan vi ane det nordeuropeiske landskapet," skrev kunstanmelderen Zhang Zhaohui i tidsskriftet Kultur. "Under og bak det hele ligger den nordiske ekspresjonismen, men samtidig bruker hun kalligrafien og det kinesiske tusjmaleriet som et ekstra ben å stå på. Resultatet av denne spirituelle blandingen er at kunstverkene får både dybde og bredde. I likhet med barn av to svært forskjellige foreldre, må de finne sin egen stil, og det virker som om de lykkes med det. Kunstneren har dermed klart å skape et nytt liv. Hun har gitt fødsel til noe vi ikke kjenner fra før, og som vi får problemer med å snakke om, for alle de vanlige ordene virker plutselig litt tomme og meningsløse,” het det i anmeldelsen.